A város főterének képét meghatározó, közel másfél évszázados épületnek a homlokzatára ez íródott: „A tudományoknak emelte Hajdúböszörmény Város közönsége és a hajdú birtokosság”
Ebben az egy mondatban beszédes üzenetként szólal meg a kultúra és a tudomány továbbadását igénylő társadalmi elvárás, az iskolát teremtő és fenntartó polgári öntudat, a jövő biztosításáért érzett felelősség.
A Hajdúböszörményi Bocskai István Gimnázium elődjének, a Református Kollégium tagiskolájaként működő böszörményi partikulának a létezéséről 1621-től maradt fönn híradás. Több mint száz éve érettségit adó gimnáziumként a helyi értelmiség képzésének fontos bázisa. Bár szerepe és arculata az idők folyamán sokat változott, ma is generációk igazolhatják hagyományainak élő szellemiségét, a minél magasabb teljesítményre sarkalló fejlesztő szándékot.
Tudósok, értelmiségiek, orvosok, jogászok, mérnökök és pedagógusok sora maturált itt. Sarkadi Nagy János, a református gimnázium utolsó igazgatója „itt nevelkedett nemzedék-láncnak” nevezte a gimnázium padjaiban fölnevelkedő generációk sorát. A nemzedék-lánc folytatásában a közösségünk az évszázados hagyományokat jelenkori értékként vállalja, arra törekszik, hogy az intézmény szellemét az értékőrzés, valamint az erre szervesen építő, előrelátó, értékteremtő újítás egysége határozza meg.
A gimnázium jelenlegi képzési struktúrája jól tükrözi azt a törekvésünket, hogy tagozataink sokszínűségével biztosítsuk a társadalmi elvárások és igények kielégítését. A rendszerváltozáskor újraindult a nyolc évfolyamos tagozat, mely legfontosabb feladatának a tehetséggondozást tekinti a kezdetektől fogva. A több mint harminc éve működő képzési forma színvonalas és sikeres munkáját mutatja számos versenyeredmény, a nyelvvizsgák magas száma, a kiemelkedő érettségi eredmények és az itt végzett tanulók továbbtanulási eredményei. Az általános iskolát befejező tanulók magas színvonalú nyelvoktatásának lehetőségét teremtettük meg az angol nyelvi előkészítő évfolyam indításával 2004-ben. Ebben a képzésben a tanulók emelt szinten tanulják az angol és a német nyelvet, magas óraszámban a digitális kultúrát. Diákjaink használható nyelvtudást szereznek az itt töltött évek alatt, mely már eszköz lehet számukra a továbbtanulásban és később a munka világában. A nyelvi előkésztő osztály mellett várjuk a nyolcadikosokat a műszaki és a természetismeret tagozatunkra is. Ezeken a képzéseken kiemelt szerepet kap a matematika és a biológia tantárgyak oktatása, biztosítva a korszerű STEM tudományok iránti érdeklődést.
Tanulóink itt töltött négy, öt vagy nyolc éve alatt kiemelt célunknak tekintjük, hogy diákjaink tudatos pályaválasztással, megfelelő alapokkal rendelkezve kezdjék meg az érettségi utáni felsőfokú tanulmányaikat. Ezért az utolsó két évfolyamon, valamennyi tagozatunkon tanuló diákunk számára biztosítjuk a továbbtanulási szándéknak megfelelő emelt szintű képzést tagozatos és fakultációs órakeretek között. Lehetőség van nálunk többek mellett pl. mozgóképkultúra és médiaismeret és gazdasági ismeretek tantárgyat tanulni. A 2025-től induló Honvéd Kadét Program részeként honvédelmi ismeretekkel bővül ez a kínálat.
Sikeresen működik a minden évben megszervezett pályaorientációs hét, mely alkalmával volt diákjaink és egyetemi oktatók mutatják be végzős diákjainknak a továbbtanulási lehetőségeket. A Debreceni Egyetem partneriskolájaként évről évre fogadunk tanárjelölteket.
A pedagógiai munka színvonalát és tanulóink lehetőségeinek bővítését erősíti számtalan iskolai program, pályázati forrásból megvalósuló kezdeményezés. Sikeresen működik a diákcsere kapcsolatunk a német testvériskolánkkal, kapcsolatot ápolunk több határon túli magyar középiskolával, számos hatékonyan működő Eramus programba kapcsolódunk be. A diákélet mindennapjait színesíti az aktív diákélet és a szabadidő hasznos eltöltésére szervezett sokszínű program: Robotika szakkör, Robotolimpia, Bocskai hét, diákbál, disputa kör, színjátszó kör, tehetséggondozó foglalkozások, versenyfelkészítések, projekt munkák, tanulmányi kirándulások. A diákélet motorja az aktív és valódi diákönkormányzat.
A színvonalas oktatást és nevelést segíti a jól karbantartott épület, a rendezett iskolaudvar, a felszerelt könyvtár, az alkalmazott digitális eszközök nagy száma. Az iskolai tevékenységet számos alapítvány is segíti, ezek közül két alapítvány közhasznú szervezetként várja az egyszázalékos felajánlásokat és a támogatók adományait: a Minden jó könyv egy-egy tanítója a nemzetnek Alapítvány és a Nyolcosztályos Bocskai István Gimnáziumért Alapítvány.
Az iskola pedagógusai fogékonyak az innovációra, az elmúlt évtizedekben számos oktatási és nevelési reformot, szemléletbeli változást, módszertani megújulást tudtunk beépíteni a mindennapi munkánkba. Megtartó erő kívánunk lenni Hajdúböszörményben, gyökereket és szárnyakat adva diákjainknak. Tesszük ezt azért is, mert a 21. században is magunkénak érezzük Sillye Gábor több mint 150 éve megfogalmazott szavait:
„Miután meg vagyunk győződve, hogy elvész a nép, mely tudomány nélkül való, s ezért nekünk oda kell törekednünk, hogy a hajdú nép gyermekei egy jól rendezett iskolában jó hazafiakká, s hasznos és értelmes polgárokká neveltessenek.”